måndag 24 juni 2013

IKEA - med makten över allt...




Ett stort företag som IKEA borde kunna leverera sina produkter inom den tidsram som de anger på sin hemsida... dvs i detta fall vad jag kunnat utläsa mig till inom 7-10 arbetsdagar. Men visst kan jag tolkat det hela fel!! Det är möjligt att reglerna ser olika ut om jag beställer online eller beställer via butiken?? Någon som vet något om detta?? Att utläsa det hela via hemsidan är inte direkt enkelt i alla fall...

Igår kväll så försökte jag lägga in min order till IKEA via hemsidan då jag vid besöket på IKEA Kungens Kurva fått beskedet om att de sängar jag bestämt mig för inte fanns kvar! De  har (eventuellt???) "utgått ur sortimentet", ja, den säng jag valt åt barnen stod fortfarande i butiken, fint uppställd och när jag tittade på produkter i IKEAS app så nämns det INTE att sängstomme ODDA ska utgå...!!! Nåja, ordern på soffan, fyra resårmadrasser, bäddmadrasser, en sängstomme till dubbelsäng samt två ODDA sängstommar till barnen försökte jag få iväg igår kväll vid 19.30. Jag fick till svar med röd text att "en vara inte går att beställa för närvarande", MEN inte VILKEN vara av de jag beställt online. Jag uppmanades ringa till IKEA... SUCK!!! Jag lade ner hela projektet och loggade ut från mitt nya IKEA-family konto jag skapat.

Så var det dags i morse igen. Jag loggade in på IKEA och plockade fram min "kundvagn" för att testa skicka den igen... Samma svar som igår kväll. Fick glatt vänta tills kl var 9.30(en halvtimme) för att kunna logga in på deras chatt... där fick jag sedan vänta kanske 10 minuter i kö, tre kunder före mig.

Så här löd chatten:

"Tack för att Du har chattat med oss på IKEA.
Vi har sparat Ditt ärende med nummer eTrack ...  och Du har en kopia av chattkonversationen nedan.

Vi har också skickat en kopia till Din e-post adress.
  
Namn (09:39)
Jag försöker göra en beställning online men en vara går inte att beställa. Vet inte vilken för det syns inte. /Anne
Eva Gustafsson (09:40)
vilka artiklar gäller det, så kan jag kolla vilken det är
Namn (09:41)
Jag har beställt en soffa(Moheda), en sängstomme med lådor(Brusali), 2 st Odda stommar, 4 resårmadrasser och bäddmadrasser
Eva Gustafsson (09:43)
artikelnr, tack
Eva Gustafsson (09:45)
ta bort Odda så tror jag att du får igenom ordern, odda har utgått
Namn (09:47)
Jag misstänkte det men det såg ut att finnas inne när jag la in beställningen. Det stämmer alltså inte?? Kan den finnas på annat varuhus då= Tycker det är synd att ni inte tydligare meddelar vilka artiklar ni ska ta ur sortimentet. Mina barn kommer bli väldigt ledsna nu när de provat sängen på IKEA... De har svårt att ta förändringar... men jag får söka vidare efter liknande sängstommar ngn annan stans då.
Eva Gustafsson (09:53)
den kan ju finns på något varuhus, vilket artikelnr gäller det och vilket varuhus har ni närmast till
Namn (09:54)
Artikelnr 001.775.17 Jag har närmast till Barkaby och kungens kurva
Eva Gustafsson (09:55)
Barkarby har ett 50 tal idag
Namn (09:57)
När man beställer varor. Vart kommer de ifrån och varför går det inte att ordna så att det kommer med i beställningen?? Jag har ingen bil och kan inte frakta hem möbler därav vill jag beställa online.
Eva Gustafsson (09:59)
varorna kommer från vårt centrallager utanför Jönköping och de lagerför inte Odda längre eftersom den skall utgå,, så därför får man köpa den på de varuhusen som har den kvar i lager
Namn (10:01)
Tack för hjälpen! /Mvh Anne
Eva Gustafsson (10:01)

Tack för att du kontaktade oss. Ha en bra dag!"

Efter denna konversation så tog jag bort ODDA från min order... då försvann hela, dvs det blev något fel... fick logga ut och in ett par gånger så gick det till slut.

Nästa problem blev så leveranstiden... Det första leveransdatum för resten av ordern blev den 12 juli, dvs 15 arbetsdagar med beställningsdagen... Det kändes som lång tid. Så i slutändan struntade jag helt och fullt i beställningen. Får se om jag gör ett nytt försök då jag verkligen VILL ha sängar och en soffa... Jag hade hittad det som jag trodde skulle bli perfekta möbler i min nya bostad, men jag känner mig lurad.

Det är surt att det inte finns möjlighet att beställa och betala varorna ett par dagar i förväg och sen hämta dem, men det är klart att det kan vara svårt för ett möbelvaruhus som IKEA att hålla reda på alla beställningar kanske?? 
  

1 kommentar:

hogrelius sa...

Det är ju underligt att ett så stort företag inte kan sköta internet bättre och meddelar när något är slut på sin sida så att man uppfattar det. Sen kan man ju tycka att om de har 50 ex på ett varuhus av den säng man vill ha så kunde de väl vid en stororder vara mer hjälpsamma!