onsdag 25 december 2013

Julotta



Nä, det blev ingen julotta på plats tidig juldagsmorgon. Bara en gång för en massa år sedan har jag varit på julottan i Värmdö Kyrka. En trevlig händelse även om jag inte minns den särskilt bra. Jag lyssnar nu, på förmiddagen på julottan från Umeå som sändes i morse i P1. Klockan är 11 på förmiddagen, barnen har ätit sin frukost för någon timme sen. Snart ska de åka till farmor och fira jul. Jag blir ensam här hemma, men då får jag tid till eftertanke om vad denna helg egentligen innebär för mig och om hur jag vill att det ska fortgå i framtiden.

"Var hälsad sköna morgonstund" ljuder i högtalaren i fönstret. Det ska bli intressant att höra vad som sägs denna juldagsmorgon... Men det fina är musiken. Jag finner en ro i kyrkomusik, både psalmer och körsånger... Det finns så otroligt mycket vackra, kyrkliga musikskatter...

Jag föll djupt ner på julaftonskvällen, ner i existensiella tankar men när jag väl somnat runt kl 1 så var det lugnt... Samuel hade svårt att komma till ro på julaftonskvällen och det tog ett par timmar för honom att somna. Sen var Simon vaken ett par gånger... orolig över regnet som slog på fönstret...

Nu ska jag inte ta upp mer negativ energi i cyberrymden denna stund utan jag ska ta tag i resten av denna dag... det är bara några få dagar kvar på detta år som varit ett av mina bästa år trots allt... Jag vill inte spendera det sista av det i tårar över det jag inte kan påverka... Så nu ska jag stänga ner... lyssna på julottan, fixa lunch till barnen innan de åker till farmor.




Inga kommentarer: