tisdag 21 januari 2014

Frustrerande...

Jag sitter i skiten, jag tänker mycket… jag försöker göra nytta, känna mig nyttig eller behövd eller vad som helst. Det är en ganska så meningslös bedrift att bara gå hemma… Visst, jag ska göra “trevliga saker” som får mig att må bättre… så idag åkte jag med Simon till hans skola, ja till Holmvikskogen alltså. Där tog jag till foten och promenerade ner till Ösbydalen efter stora vägen, sen in genom Hästhagen, Trallbanevägen bort mot Mariaplan. Vidare ner Chamottevägen och Hamnen. En liten sväng där innan jag gick förbi Boo Marina och Vårdcentralen. Förbi kyrkan, in i Höjdhagen, Kedjebacken (där jag åkte kana som barn på väg hem från skolan, i alla fall tror jag vi gjorde det…). Svängde in på Rutens väg i Lugnet innan jag gick hem till Skyttevägen. Hela promenaden tog väl en dryg timme. Jag var pigg i benen fram tills jag gått i ungefär 45 minuter i “rask takt” och sen blev jag stum i benen… Kämpade på ändå i snömodd (stavas det så??) och backar.
Väl hemma rann svetten om mig och jag satt en stund i soffan och glode… bryggde kaffe och år rostade mackor (lite nyttigare bröd) med ost och marmelad (inte så nyttigt!!!). Funderade över vad jag skulle göra med resten av dagen. Klockan var 9 när jag kom hem…
Jag tog mig tillslut i kragen och letade fram alla räkningar och andra viktiga papper som ligger i högar lite här och var. Sorterade dem och tog faktiskt fram en pärm att sätta dem i!!! Jisses… Ett experiment som heter duga när man är jag!! I alla fall, sitter alla räkningar i pärmen tillsammans med ett register, ett blad för varje månad detta år… Räkningarna har jag registrerat via internetbanken så att de blir betalda.
Rensat i barnens klädskåp har jag också gjort. jag har slängt ett antal väldigt trasiga barnbyxor och insett det behövs mer kläder till barnen…. tröjor och byxor, underkläder och strumpor. Får se om pengarna räcker denna månad till något nytt till barnen, antagligen inte för Simon min lilla plutt fyller 10 år om ett par veckor!
Efter min kopp kaffe i morse så blev jag helt konstig i kroppen. Samma fenomen upplevde jag igår, när jag och Bosse fikade innan han åkte hem. Jag blir som lite skakig i kroppen, eller snarare rastlös tror jag… jag känner mig konstig i magen och det känns inget vidare. Dessa symptom kan jag få när jag överdoserar kaffet med det har jag inte gjort idag. Bara en kopp med mjölk i. Jag vet att jag är känslig för koffein och vad jag läst mig till så är det vanligt bland oss som är HSP.
Nu har jag och Simon kommit hem. Borde börja med middagen men som det känns just nu är jag inte hungrig, känner mig full i magen sedan lunchen och lite olustig i kroppen. Simon gör sin läxa som han äntligen tagit hem… Han har börjat fuska med det den senaste tiden… Säger att han inte har läxor eller struntar i att ta hem dem. Ändå får de läxor samma veckodag varje vecka.
Jag gjorde en middagsplanering i söndags, men den följer jag inte. Tänker göra köttfärssås idag så räcker det i flera dagar… Det är skönt att slippa laga mat varje dag. Sen blir det pannkaka i morgon tror jag då Samuel kommer hem tidigt, hans fritids stänger redan kl 15 i morgon.
Jag vill baka också… inspirerad av Bosses dotter Annas “russinkakor” så vill jag baka korintkakor. Har ingredienserna hemma så det är bara att sätta igång, även om jag VET att det är förkastligt att baka godsaker. Jag insåg efter kalaset i Eskilstuna än en gång att jag inte har kroppsformen jag vill… Jag trivs inte alls utan känner mig som en plufsig val… Det låter tjusigt va??? Dessutom börjar nu åren utan träning att ta ut sin rätt. Jag tränade regelbundet tills för ett par år sedan och jag vet att jag mådde bättre då. Även om träningen inte botade depressionen jag drabbades av så fanns det ändå en liten grund och en hyfsad kondition.
Nä nu får jag nog sluta vältra mig i min ångset och ta tag i saker i stället. Jag ska hacka lök till köttfärssåsen och läsa “Sju sorters kakor”... en “god” bok. Sedan ska jag ta ställning till om jag ska baka något i kväll eller tänka på annat.

Inga kommentarer: