tisdag 4 mars 2014

Höjda hyror lika med bättre underhåll av bostäderna??

http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/Hojda-hyror-pa-Varmdo/

Sitter och läser lokaltidningen Nacka Värmdö Posten (NVP) och fastnar för artikeln om hyreshöjningen. Värmdö Bostäders VD anser att 1,65 % hyreshöjning är alldeles för lite detta år. Allt beroende på stora underhållsbehov av Värmdö Bostäders lägenheter. Själv undrar jag hur det har blivit så. När jag första gången flyttade in i min hyreslägenhet på Rutens väg 14 hösten 1990 så fanns det renoveringsplaner för bostäderna. T ex så tapetserade man om vart 12:e år. När det försvann vet jag inte... Jag vet bara att det försvann ur sikte. Jag flyttade några år senare till Renvägen 12 och då tror jag inte att den regelbundna renoveringen fanns kvar.

Nu känns många av Värmdö Bostäders äldre lägenheter nerslitna och unkna. Underhållet har efter vad jag förstått varit undermåligt under många år. Nu satsar man på att renovera badrummen samt kökem, samtidigt blir det standardhöjning då badrummet renoveras. Knappt 500 kr i hyra/månad läggs på för en upprustning av badrummet. Detta oavsett om det är extremt nedslitet eller inte.

Idag har jag fått veta att mitt badrum som den tidigare hyresgästen förstört med borrmaskin, pennor samt ev kniv som rispat upp tapeten, kommer att renoveras. Papper om detta kommer hem i brevlådan. Jag vill förstås att mitt badrum ska rustas upp då det är förstört av tidigare hyresgäst. MEN jag anser egentligen inte att jag ska få ett påslag på min hyra med 495 kr/månad. Är det rimligt då det är stor risk för fuktskador i mitt medvetet förstörda badrum?

Nåja, kanske har jag fel i mitt tänk, men renovering borde utföras kontinuerligt och inte samlas på hög. Jag undrar varför det inte görs löpande som tidigare. Jag funderar också över hur Värmdö Bostäder utför sin "besiktning" inför utflytt då det  tydligen är "ok" att lämna en lägenhet i dåligt skick... som ett förstört badrum som dessutom var länsat på allt som hör badrum till, handdukshängare, toalettrullehållare, badrumsskåp(de hade satt in ett rostigt skåp då det saknades) etc. Jag har förstås fått upp de nödvändigaste sakerna av Värmdö Bostäder men nu stundar en renovering som kommer kosta mig en massa pengar... jag som dessutom frivilligt satt in en säkerhetsdörr som kostar mig 135 kr/månad... SUCK!!!

Inga kommentarer: