fredag 11 april 2014

Att stå ut i folksamlingar



Idag har jag gjort något trevligt, något för mig själv. Min bror bjöd mig på Jonas Gardells show, Mitt Enda Liv på Maximteatern i kväll. Biljetten fick jag i födelsedagspresent och jag gillar verkligen Gardell. Han är en fantastisk person på många sätt. 

Men att vistas i stora folksamlingar tar på krafterna. Veckans arbetsprövning har satt spår i kropp och själ, så även andra möten/besök jag haft under veckan. För de flesta är det kanske inte så märkvärdigt, men för mig har det varit påfrestande. Så idag när jag kom hem från jobbet funderade jag allvarligt på hur jag skulle orka åka in till stan, gå ut och äta och sedan vistas i den stora mängden människor på Maximteatern i Stockholm. 


Allt har förstås fortlöpt helt ok under eftermiddagen/kvällen, Middagen på Sambasushi var god, och showen var helt suverän. Jag fick både skratta och fundera över livets allvar. Men redan på väg in mot stan satte huvudvärken in. Den var som värst en bit in i föreställningen samt efter på vägen hem. Väl hemma släppte den helt. Är det någon form av spänningshuvudvärk??

Jag önskar ibland att det inte var så jobbigt att vistas i folksamlingar. Jag gillar verkligen att gå på konserter och på andra sätt vistas ute, men det tar ut sin rätt. Jag känner mig inte bekväm i alla situationer, och även om det är "lugnt" då föreställning eller konsert pågår så blir det ändå lite jobbigt bitvis och mycket jobbigt ibland. Som att stå i kön till damtoaletten... ett klassiskt exempel på något jobbigt. Alltid lång kö.

Så hur gör man då? Hur står man som introvert och med social fobi, ut i folksamlingar? Hur blir man bekväm i dessa situationer? Jag vill inte få ångest och kroppsliga känningar bara för att jag befinner mig i en folksamling. jag vill kunna njuta av saker jag gör.

Inga kommentarer: