söndag 4 maj 2014

Utmanande föräldraskap

I kväll pustar jag lite vid datorn... även om dagen har varit lugn i jämförelse med gårdagen. Att vara förälder är verkligen en utmaning ibland, en utmaning jag verkligen gillar av och till men som jag i ärlighetens namn också ogillar när det är som värst och jag mår som sämst. För barnen känner verkligen på sig när jag inte orkar eller när tillfället för bus och stök är helt fel. MEN det ska inte blandas ihop med att de också med sina svårigheter faktiskt inte alltid kan kontrollera sina rörelser eller ageranden. 

Igår, vi satt i vardagsrummet efter middagen allihop och skulle titta på Disneys tecknade film, "Robin Hood". En mysig och trevlig stund skulle det vara, ett bra avslut på en dag som varit mer rörig än vanligt. Samuel hade nämligen varit i sitt fulla esse hela dagen och var mer speedad än en duracellkanin. Han klarade av ca 40 minuter av de 90 minuterna sedan snurrade han vilt runt på golvet för att bli yr i huvudet, han satte sig på golvet och låg straxt under sängen etc. Inte alls roligt för oss som tittade på filmen, vi blev uttröttade. Inte ens att ta honom i famnen och smeka över ryggen hjälpte i detta läge. Då blir jag trött efter en dag med barnen... 


Men hos frisören var Samuel lugn som en filbunke... han satt så fint där i stolen och lät sig klippas. Det gjorde även Simon måste jag påpeka... En liten lugn stund under gårdagen :-)






Ibland förstår jag inte hur jag orkar med livet i denna värld. Jag har i och för sig insett ett och annat. Men jag har ingen lösning på mina problem. För även om jag "bara" har barnen varannan vecka så får jag ingen ordning och balans i mitt liv helt och fullt... Jag har ju "kommit ut" som högkänslig och på allvar försöker jag hitta vägar att leva ut min högkänsliga och introverta person. En viktig del är hur jag fungerar som förälder, eller snarare om hur jag ska orka vara den förälder jag vill vara, och samtidigt orka med resten av livet så som min yrkeskarriär, vilken den nu mp bli/vara... Jag jobbar vidare med mitt skrivande och har idag publicerat en text om just HSP och föräldraskap. Jag länkar den modigt till  mitt inlägg här:


Läs den gärna!! 

Väl mött!

Inga kommentarer: