Idag började föräldrautbildningen på ADHD-center. Samuel fick sin diagnos för ett drygt år sedan så det är dags att skaffa mig mer kunskap om hans funktionsnedsättning, ADHD. Autismen har vi varit igång med under ett par år med föräldraträffar och intensivträning på Autismcenter för små barn. Det habiliteringscentret tillhör inte Samuel längre. Han tillhör Aspergercenter, samma som Simon (även om han inte är anmäld dit) och så ADHD-center som har 6000 barn och unga vuxna inskrivna!! Ganska fascinerande att de är så många... men om alla skolbarn var diagnosticerade och inskrivna skulle det vara ca 13000 barn där! man räknar med att 3-6% av alla skolbarn har en ADHD-diagnos.
Under de tre timmarna kursen pågick så fick vi lära oss massor om diagnosen ADHD. Den första lektionen handlade nämligen Om diagnosen ADHD, "Värt att veta om ADHD". Vi var många familjer/barn representerade, både pojkar och flickor, från 4 år - 11 år.
Det var mycket jag redan kände till förstås då jag läst mycket om diagnosen under årens lopp, men samtidigt så är det bra att få höra någon kunnig berätta. Psykologen som håller i denna utbildning har stor kunskap då hon jobbat med dessa barn och unga i många år, först som utredande psykolog, nu på ADHD-center. En del av det vi fick höra idag var extra intressant.
Först gick vi igenom diagnosen i sig och alla kriterier som barnen skall uppfylla för att få en ADHD-diagnos. De ska uppfylla minst 6 av 9 symptom inom uppmärksamhet och/eller hyperaktivitet/impulsivitet enligt DSM-IV. Det är inte lite det... Nu kommer diagnosticeringen av barn/unga/vuxna ändras genom den nya diagnosmanualen DSM V men den är inte helt klar än. Den är inte översatt än, men den används av vissa psykologer/läkare redan nu.
Som jag skriv innan så uppfyller 3-6 % av alla skolbarn diagnoskriterierna och ytterligare ca 5 % har en lindrigare ADHD-problematik...
Ett problem inom diagnosticeringen av ADHD har varit att upptäcka de flickor som har diagnosen. Deras symptom visar sig inte alltid på samma sätt som för pojkar. De har i regel bättre impulskontroll än pojkar och kan vara mer inåtvända. Vi fick tips om att ta del av Svenny Kopps forskning om flickor och ADHD. Hon är barnpsykiater och överläkare på Drottning Silvias barnsjukhus i Göteborg.
När vi pratade om medicinering av ADHD så fick vi tips om att lyssna på Hjalmar Nowak en barn- och ungdomspsykiater som är medicinskt kunnig och som vid sina föreläsningar alltid håller sig till den senaste forskningen! Honom hoppas jag få chans att lyssna på.
Vi fick en gedigen genomgång av hur vi kan förstå de svårigheter våra barn har med uppmärksamhet, impulskontroll, hyperaktivitet samt andra utmärkande drag som finns hos dessa barn. Mycket av det vi gick igenom kan jag direkt översätta till Samuel :-) Jag vet att vi som är föräldrar till dessa barn med denna problematik ofta får stå ut med kommentarer från andra som inte delar denna kunskap. Våra barn får ofta höra att de ska skärpa sig t ex i skolan eller i andra sammanhang. De KAN INTE göra det!! En erfarenhet som några föräldrar vittnade om var att när deras barn fått sin diagnos så kunde de äntligen få känna att de "inte är dumma i huvudet"!!! Det är så hemskt att barn känner så då de inte klarar av det som förväntas av dem... ADHD ökar dessutom risken för andra svårigheter som t ex inlärningssvårigheter (dyslexi, dyskalkyli), tal- och språkstörning, motoriska svårigheter, sömnstörning, autismspektrumtillstånd, tourette/tics. Dessutom ökar risken för sviktande självkänsla, kamratproblem/mobbning, trots, aggressivitet, uppförande problem samt oro/ångest och nedstämdhet/depression. Det är alltså mycket att tänka på runt denna diagnos... '
Samuels tillvaro flyter på ganska så bra och sedan han bytte skola till en liten undervisningsgrupp med särskild kompetens så fungerar en hel del bättre. Han har lättare att komma till ro, han är lugnare i sig själv... Jag tror att medicinen ger bättre effekt när tillvaron är lugnare. Sen har han svårigheter som märks varje dag...
Vi gick också igenom hjärnans funktion och utveckling. En person med ADHD har vissa förändringar i hjärnan och dessa förändringar finns i frontalloberna. Dels utvecklas den delen långsammare för personer med ADHD, en "normal" hjärna är fullt utvecklad vid 25 års ålder, för en person med ADHD utvecklas hjärnan till ca 30-års åldern. Sen har forskning visat att det finns ett underskott/obalans av signalämnena dopamin och noradrenalin. Impulsöverföringen mellan cellerna fungerar inte normalt i synapserna. Medicinen som ges för ADHD hjälper cellerna med den överföringen.
Det kanske märks att jag inte är medicinskt kunnig men jag måste ändå säga att jag lärt mig mycket idag. Denna kunskap skulle alla ha. Framför allt människor som jobbar inom förskola/skola. För hur många barn far inte illa i dagens skola då de inte får stöd och förståelse för sina funktionsnedsättningar?? Många föräldrar vittnar om en svår kamp mot barnens skola för att deras barn ska få den hjälp och det stöd de behöver. Om barnet får en tidig diagnos och rätt stöd så får det alla förutsättningar att klara av att leva och verka i samhället... Kunskap är makt och det kan vara en räddning för dessa barn från att hamna snett i missbruk mm.
Lite kuriosa... Psykologen tog upp en skribent som skriver för DN, Nathan Shachar som skriver för DN. För några veckor sedan publicerades en text om kemisk obalans i hjärnan, ADHD (mm) av honom som jag nästan blev mörkrädd av att läsa. Jag tror helt och fullt att vi kan ha en kemisk obalans i våra hjärnor och att det finns hjälp att få!!
Är du intresserad att läsa den som länkar jag den:
Jag känner mig inspirerad av att gå på dessa föräldrautbildningar. Våra barn är värda att satsa allt på! De är värda ALLT gott!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar