söndag 19 januari 2014

Hemma i min lägenhet...

Hemma igen, söndagskväll. I morgon kommer barnen hem och jag har beställt mat från Mathem. Orkade helt enkelt inte släpa hem en massa från affären i snömodden. Ganska så nöjd med mitt beslut trots allt...
Mina tankar på väg hit i eftermiddags rörde hur läget i min lägenhet skulle vara... jag har ju haft en del problem sedan jag flyttade in här på Skyttevägen, i Värmdö Bostäders hus... Bl a den dåliga lukt i badrummet som förföljt mig sedan dag ett här den 1 juli förra året.  Värmen var en annan fråga... Det har varit 26°C inne den senaste tiden och det är ganska jobbigt när det är för varmt inne.
Mötte en granne utanför porten och Bosse som är frågvis och nyfiken stannade grannen för att fråga om han hade samma problem med badrummet som vi har. Men det hade han inte. Fick däremot en massa nyttig information som kan vara bra att ha. Frågade om elbolaget Minol som sköter elavläsningen i området. Det är som Värmdö Bostäder sagt att vi i dessa hus INTE FÅR byta elleverantör. Det har nämligen gjorts ett gemensamt elavtal för alla hus... och då finns ingen möjlighet att påverka det hela. Pengarna för elen drivs in av ett riskkapitalbolag. Suck!!! I dagens Sverige får jag inte välja elleverantör och det är lagligt.
Min granne som bott i huset ett år hade också påpekat problemet med duvor på hustaken i området. Så förra året var det en expert på området här och inspekterade. Enligt Värmdö Bostäder skulle duvorna inte tillfoga något problem men enligt inspektören så är våra hus helt nerlusade med tonvis av duvbajs och det kan vara hälsovådligt. Värmdö Bostäder har muntligen lovat min granne att detta skall åtgärdas under året som kommer. Ja, det återstår att se. Värmdö Bostäder är inte kända för att sköta sina uppdrag. Se min lägenhet t ex... att badrummet ens var "godkänt" i besiktningen är ett hån. Med närmare 70-80 borrade hål i väggen, inga hängare för handdukar, inget badrumsskåp etc, tapeten uppskuren och ritad på... Ja det är ett hån! Dessutom misstänkt mögel bakom badkaret med en stank utan dess like. Att det sedan saknas vred (kranar) till elementen är också konstigt och inget Värmdö Bostäder vill ersätta... Nä det finns inga sådana att få tag på. Jo jag tackar ja!
Nä nu ska jag koppla av... Det är inte längre för varmt i lägenheten utan  nästan tvärt om :-) Tänk så det kan förändras...

Inga kommentarer: