tisdag 8 april 2014

Helande kraft - när någon lyssnar!


Idag var promenaden med gänget på Capio välbehövlig. Efter ett par lite småjobbiga dagar fyllda av tankar var det helande att bara komma ut. Promenaden runt sjön var skön trots snålblåst och gråväder. Hade sällskap av psykologen, en av ledarna... Vi hade ett bra samtal. Det är lätt att prata med henne och idag kände jag ett stort behov av det. 

Så mycket händer på kort tid. Arbetsprövningen, byte av läkare, de nya behandlingarna samt det som pågår... T ex väntan på psykologkontakt/bedömning för KBT. Vi kom in på varför och när jag blev sjuk i depression, barnen, jobbet och min oro över att inte bli frisk, att jag känner att jag misslyckats med de behandlingar jag fått.

Vi kom in på olika behandlingsformer, för utom KBT, ACT m fl kom vi in på något som heter schematerapi. Jag förstod inte riktigt hur det går till men det är mer långvarig behandling om ett år eller mer, inte psykodynamiskt eller något "flum". Men det är dyrt! Finns privat på Sabbatsbergs sjukhus (tror jag det var)

Det är ju så att KBT inte fungerar på alla människor, och jag tror inte KBT är något för mig. Jag har kört enskilt med psykolog, i grupp samt via Internetpsykiatri. Jag blir mest stressad av det "snabba" förloppet och den totala avsaknaden av tanke bakom, eller varför jag gör som jag gör!

Något jag inte vågade föra in samtalet på var min högkänslighet. Jag söker med ljus och lykta efter terapi-/behandlingsformer som passar mig som högkänslig. Jag tror att det är viktigt för mig att komma i kontakt med mitt inre liv. Komma åt mina tankar och låta dem komma. Kanske öva upp min förmåga att slappna av, inte vara "på" hela tiden eller i stand by-läge.


 Mindfulness är något jag ska ta mig för att testa... Har en serie med KBT via nätet på datorn hemma. Bara att sätta igång alltså! 


På något sätt måste jag i alla fall bli frisk och fri. Mitt dåliga psyke sätter spår i djupet! Jag har daglig yrsel, stressrelaterade magbesvär, huvudvärk, annan värk etc etc etc! Så nu jäklar! Jag vill få ut det bästa av livet! Jag har varit på botten, är på väg framåt nu. Nya insikter gör jag varje dag. Ibland blir det minus, men oftast går jag plus just nu! Jag har mina barn, min kärlek och mina vänner. Resten får lösa sig bäst det vill.









Inga kommentarer: