torsdag 17 april 2014

Trots eller tjuriga ungar...


Trots att jag varit mamma i 10 respektive 8 år till mina barn så verkar jag inte komma någon vart när det gäller barnens trotsiga sidor. Jag VET att barn med diagnoserna som mina barn har tenderar att bli lite speciella och kräver annat än andra barn, men ibland är det så förjävligt jobbigt att vistas ute i samhället med dem. Folk glor, säger till dem etc och mig lyssnar de inte på alls när de är på detta humör.

Ibland undrar jag verkligen vilken sorts mamma jag är som har en son som skriker åt mig och som vevar med armarna när han blir arg. Han är ändå 10 år. Men att få honom att lyssna verkar ibland omöjligt. Han jagar upp sin lillebror ofta och drar igång bråk. Ja, han har en autismdiagnos och kanske ter sig världen annorlunda för honom men han behöver lära sig hantera känslorna. Idag blev han sur för jag gick emellan honom och lillebror när de tjafsade. Sen fick han för sig att jag "luktade illa" och då börjar han stoja och veva armarna... Han ger sig inte när han väl har börjat.

Kanske har jag misslyckats som förälder så här långt. Kanske behöver jag andra verktyg eller imputs för att fixa detta. Mina barn har trots allt dels sina diagnoser, men dels har de vuxit upp med en sjuk mamma. När jag mådde som sämst så orkade jag helt enkelt inte med några konflikter alls. Jag gjorde näst intill allt fel. När jag idag tänker tillbaka på hur jag var då, det jag kan minnas vill säga och hur jag är idag så är jag definitivt INTE där jag vill vara som förälder. Hur hittar jag styrkan i mig själv för att möta konflikterna med mina barn? Det är nog en av de viktigaste frågorna som finns på min livslinje! Det är den viktigaste frågan för mig att möta!

Jag har genom mitt bloggande fått en del tips genom kommentarer, en del verktyg under föräldrautbildningar så helt kört kan det inte vara.

Om trotssyndrom


Ovan bild med utdrag från socialstyrelsens publikation: Barn som utmanar

Nu säger jag inte att mina barn har trotssyndrom men de protesterar väldigt mycket och det är svårt att hantera ibland. De ger sig inte i första taget och tar till alla metoder de kan för att säga emot det som man vill att de ska göra mm.

Inga kommentarer: